فعالیت
های دولت ترامپ در حوزه امنیت سایبری در نهایت سرانجام خوبی نداشت. پس از اینکه کریس کِربس
[2]، رئیس آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت (
CISA)، توسط ترامپ به دلیل انتشار
بیانیهای مبنی بر اینکه «انتخابات سوم نوامبر امن
ترین انتخابات در تاریخ آمریکا بود»
برکنار شد، کِربس بلافاصله در
برنامه شصت دقیقه و
برنامه گفتگوی آخر شب بهمراه استفن کولبرت جهت تقدیر و تشکر پس از عملکرد خوب آژانس خود در نظارت بر انتخابات حاضر شد.
جو دیژِنوا
[3]، وکیل ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، در
پاسخ گفت: «آن مرد [کربس] یک احمق درجه یک است. او باید مجازات و قطعه قطعه شود. او را باید نزدیک صبح بیرون آورد و به او شلیک کرد.» این تنها یک نمونه از پیام
های خطرناکی است که پس از انتخابات از کاخ سفید بیرون آمد و مخالف نظر کارشناسان و شواهد انتخاباتی بود. چیزی که از میراث ترامپ در حوزه امنیت سایبری باقی میماند، فضای مخربی از سردرگمی و تعلل خواهد بود.
در دسامبر امسال، ترامپ یکی از آخرین اقدامات خود در دولت را به انجام رساند و تصمیم گرفت با وجود تهدید وتو،
درخواست وارد کردن ماده جدیدی در قانون مجوز دفاع ملی
(NDAA) در سال ۲۰۲۱ – که تأمینکننده بودجه تأسیسات دفاعی است – را مطرح کند؛ مادهای که براساس آن بخش ۲۳۰ از
قانون اصول ارتباطات (CDA) حذف میشد. بخش ۲۳۰ معافیتی برای پلتفرم
های اینترنتی جهت جلوگیری از تعدیل محتوا در پلتفرم
هایشان است که به کرات زمینه
ساز سوءتفاهم و افسانه
سازی شده. ترامپ در
توییتی نوشت: «بخش ۲۳۰، که هدیه
ای به عنوان سپر محافظ مسئولیت از سوی ایالات متحده به «غول
های تکنولوژی» محسوب می
شود (تنها همین شرکت
ها در آمریکا هستند که از این امتیاز بهرهمند هستند؛ رفاه شرکت
ها!)، یک تهدید جدی برای امنیت ملی و انسجام انتخابات ما است.»
بخش ۲۳۰ بیتردید موضوعی
بحثبرانگیز است. با این حال، شکی نیست که «[بخش] 230 هیچ ارتباطی با ارتش ندارد» - چنانکه سناتور جیم اینهوف
[4] (R-OK)، عضو جمهوریخواه کمیته خدمات نظامی سنا به سرعت
اظهار داشت. با این اقدام، ترامپ به سال ۲۰۲۰ و دوره ریاست
جمهوری خود با بی
نظمی فراگیر در حوزه مسائل امنیت سایبری پایان داد؛ چیزی که کاملاً با الگوی کلی غرور و بی
تفاوتی [دولت او در اداره کشور] هماهنگ بوده و کمکی به افزایش امنیت کشور نسبت به سال ۲۰۱۶ نکرده است.
از همان ابتدا، با معرفی رودی جولیانی
[5] به عنوان
مشاور امنیت سایبری رئیس جمهور منتخب ترامپ در ژانویه ۲۰۱۷، روند خوبی آغاز نشد (او
عملاً تا به امروز این جایگاه در اختیار دارد). [هم
چنین] ترامپ بعد از مدتها تأخیر، در مِی ۲۰۱۷
فرمان اجرایی تدوین مجموعهای از گزارشهای مربوط به مدیریت ریسک در صدها موضوع امنیت سایبری در کل سیستم فدرال را امضا کرد. این گزارش
ها عمدتاً با تأخیر نسبت به زمان
بندی خود آماده شده و موجب هیچ عکسالعمل یا اقدامی نشدند.
دستگاه اجرایی کشور به جز
لایحهای که هک کردن سیستم
های رای
گیری را جرم فدرال به حساب می
آورد، هیچ اقدام موثری در جهت امنیت انتخابات انجام نداد. بلوایی که در ماجرای انتخابات و دستگاه
های رای
گیری شکل گرفت – که رنگ
وبویی از [تئوری] توطئه جهانی که توسط هوگو چاوز – رئیسجمهور فقید ونزوئلا – شروع شده بود، را نیز با خود داشت –، نشانه عدم هماهنگی فدرال در مورد استانداردها و مقررات مربوط به امنیت انتخابات است.
فرماندهی سایبری ایالات متحده پس از انتظاری طولانی در آوریل ۲۰۱۸ راهبرد خود را – تحت عنوان «چشم
انداز» –
منتشر کرد که در آن
درگیری مستمر به عنوان جهت
گیری اصلی نیروهای سایبری ایالات متحده مطرح شده بود. این طرح در مخالفت با موضع دولت اوباما در [سیاست]
مهار در فضای سایبری قرار داشت. در سپتامبر ۲۰۱۸، وزارت دفاع (
DOD)
راهبرد سایبری خود را منتشر کرد که به [سیاست]
درگیری مستمر اشاره
ای نداشته و در عوض بر مفهوم «
دفاع رو به جلو» متمرکز بود.
[بدین ترتیب] سردرگمی در اصطلاحات و عبارات پدید آمد و
هیچ کس کاملاً مطمئن نبود که چگونه می
توان این دو دیدگاه متفاوت در مورد راهبرد سایبری ایالات متحده – که هر دو از وزارت دفاع نشات گرفته بودند – را با هم جمع کرد. این مسئله تا زمانی که پل ناکاسونه
[6] - فرمانده سایبرکام
[7] - در سال ۲۰۱۹ در این مورد
توضیح داد که راهبرد
درگیری مستمر، تحققِ عملیاتی راهبرد
دفاع به جلو است، در عمل حل نشده بود.
حتی اگر «درگیری مداوم» را [صرفاً] یک راهبرد تهاجمی و خطرناک، و یا یک راهبرد کاملاً دفاعی برای تامین امنیت کشور در نظر بگیریم، باز هم این
آشفتگی حل نخواهد شد و بدون
معیاری برای ارزیابی، همواره باقی خواهد بود. تمایز این که
عملیات درگیری مداوم چه هست و
چه نیست، هرگز روشن نشد؛ و اکنون تقریباً هر عملیاتی
- از مختل کردن آژانس تحقیقات اینترنت گرفته تا استقرار نیروهای مأموریت ملی سایبری در استونی، یا اشتراک
گذاری بدافزار با بخش خصوصی
- به عنوان درگیری مستمر شناخته می
شود.
دولت ترامپ در پشت درهای بسته و از طریق
ابلاغیه ریاستجمهوری [در حوزه] امنیت ملی[8]، [قدرت] مسئولین حوزه عملیات سایبری
تهاجمی را
کاهش داد، یا دستکم اینطور به نظر میرسد؛ چرا که کل موضوع در آن زمان حتی در کنگره نیز
طبقهبندی شده تلقی شد. همچنین دستورات محرمانه
ای برای دادن اختیارات بیشتر به
سازمان سیا برای راه اندازی عملیات سایبری تهاجمی گزارش شده است.
سایر زمینه
هایی که در آنها میراث سایبری دانلد ترامپ نمره خوبی نمیگیرد عبارتند از: طرح «
شبکه پاک»، تحریم
تیکتاک و
ویچت،
حذف جایگاه
هماهنگکننده سایبری ملی،
خلع سلاح دیپلمات
های سایبری وزارت خارجه، و ماجرای «
covfefe»
[9].
در
۱۳ دسامبر 2020، اخباری مبنی بر یک هک گسترده در سیستم
های ایالات متحده منتشر شد که از طریق نقطه
ضعفی در سرویس
های نظارتیِ پروژه
SolarWinds شرکت اوریون آی
تی
[10] رخ داده بود. این
حمله گسترده تقریباً تمام بخش
های دولت ایالات متحده و بسیاری از شرکت
ها – از جمله
مایکروسافت – را تحت تأثیر قرار داد. اگرچه
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که «ما می
توانیم به وضوح بگوییم که روس
ها در این ماجرا دست داشتهاند»، [اما] ترامپ تقریباً بلافاصله با او مخالفت کرد و در
توییتی نوشت: «روسیه، روسیه، روسیه، در هر ماجرایی اول پای این کشور به میان کشیده می
شود. این اتفاق به این دلیل است که رسانه
های سنتی، عمدتاً به دلایل مالی، از بحث در مورد این احتمال که ممکن است چین در پشت این وقایع باشد (شاید!) وحشت
زده هستند».
در این ماجرا، این نگرانی وجود داشت که دولت ترامپ
آژانس امنیت ملی و فرماندهی سایبری ایالات متحده را از هم جدا کند و به نقش دو گانه رهبر آن، ژنرال پل ناکاسونه، پایان دهد. این ایده اگرچه بخودیِ خود ارزشمند بود، اما انجام آن در دوره تحویل دولت توسط ترامپ و در میانه پیامدهای عظیم حادثه
SolarWinds، کار بایدن را برای سازماندهی دفاع از امنیت سایبری پیچیده کرد.
به طور کلی، دولت ترامپ
میراثی از سردرگمی در مورد مسائل امنیت سایبری از خود بر جا گذاشت، با نکات مثبتی اندک.
CISA، شاخه وزارت امنیت داخلی که بر مسائل سایبری متمرکز بود، تأسیس و قدرتمندتر شد و برخی را به این فکر انداخت که آیا باید یک
آژانس مستقل باشد یا خیر. بحران بین ایران و ایالات متحده در تابستان ۲۰۱۹ پس از سرنگونی
پهپاد گلوبال هاوک ایالات متحده در واقع به دلیل اقدامات سایبری
کاهش یافت و جایگزینی برای گزینه
های نظامی تهاجمی
تر فراهم کرد.
بزرگترین نکته مثبت می
تواند این باشد که دولت ترامپ موفق به کاهش سرعت تلاش
های
کمیسیون سولاریوم فضای سایبری[11] برای اصلاح راهبرد سایبری نشد.
این کمیسیون پیشرفت راهبرد سایبری ایالات متحده را از طریق
بازدارندگی سایبری لایهای سامان داد، و اما مهم
تر از آن، پنجاه و دو پیشنهاد قانونی ارائه کرد که
بیست و پنج مورد از آنها به قانون مجوز دفاع ملی
(NDAA) در سال ۲۰۲۱ تبدیل شد و احتمالاً آن را به جامع
ترین قانون در مورد امنیت سایبری تا به امروز تبدیل کرد.
دولت بایدن می
تواند عزم خود را بر شفافکردن حوزه
ای بگذارد که از ابتدا غیرشفاف بوده است. به احتمال زیاد ایالات متحده با تغییرات تدریجی و آهسته پیش خواهد رفت. با این وجود، همهچیز باید نسبت به 4 سال گذشته بهتر شود، چرا که سطح استانداردها [در این دوره] بسیار تنزل پیدا کرده است.
پیوند منبع
نویسنده: براندن والریانو[1]، دسامبر 2020
مترجم: مهدی سنگدوینی
گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه فضای مجازی
[1] براندن والریانو، رییس بخش نوآوری نظامی برن در دانشگاه تفنگ
داران دریایی است. او همچنین به عنوان کارشناس ارشد در موسسه کاتو خدمت می
کند.
[8] National Security Presidential Memoranda 13 (NSMP 13)
[9] عموماً تصور می
شود یک اشتباه تایپی است که دونالد ترامپ در یک توییت ویروسی در زمانی که رئیس جمهور ایالات متحده بود از آن استفاده کرد و بلافاصله تبدیل به یک میم اینترنتی شد.
[11] Cyberspace Solarium Commission’s