در عصر کنونی، رسانههای اجتماعی و فناوریهای نوین ارتباطی، تأثیر بهسزایی در رفتار سیاسی افراد داشتهاند. این تأثیر در انتخابات و میزان مشارکت مردم اهمیت بیشتری پیدا میکند. استفاده از رسانههای اجتماعی در ایالات متحده، طی چند سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است، حتی قبل از همهگیری، میلیونها آمریکایی ساعات زیادی را صرف استفاده از شبکههای اجتماعی میکردند.
زاکربرگ
[1]، مالک فیس بوک، در سال 2020 اعلام کرد برای اولین بار، در هر ماه بیش از 3 میلیارد نفر از فیس بوک، مسنجر، اینستاگرام یا واتس اپ استفاده کردند
. توییتر در سپتامبر 2020 نیز اعلام کرد که در سه ماهه اول سال 2020، کاربرانی که بهصورت روزانه تبلیغات را مشاهده کردهاند، افزایش چشمگیری در حدود 24 درصد داشتهاند. پینار یلدیریم
[2]، استاد بازاریابی دانشکده وارتون در دانشگاه پنسیلوانیا
[3]، متخصص گرایش رسانههای اجتماعی، میگوید که استفاده از رسانههای اجتماعی در سراسر جهان در حال افزایش است.
رسانههای اجتماعی و فضای مجازی از سوی برنامهریزان کارزار تبلیغاتی در انتخابات 2020 آمریکا بهشدت مورد استفاده قرار گرفت. رئیسجمهور دونالد ترامپ و جو بایدن، معاون رئیسجمهور پیشین، در انتخابات سال 2020، سوابق جدیدی برای تبلیغات سیاسی در شبکههای اجتماعی ثبت کردهاند. هر دو نامزد در طول مبارزات انتخاباتی خود از انبوه تبلیغات سیاسی استفاده کردهاند تا از طریق سیستمعاملهایی مانند فیسبوک، مستقیماً رأیدهندگان را هدف قرار دهند. طی گزارشها در خصوص هزینهی تبلیغاتی دو نامزد انتخاباتی، ترامپ در انتخابات 2020 و هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا، در انتخابات 2016 بیشتر از تبلیغات در بستر فیسبوک استفاده کردهاند. در مبارزات انتخاباتی سال 2020، کمپین ترامپ حدود 107 میلیون دلار برای تبلیغات فیسبوک و کمپین بایدن کمی بیش از 94 میلیون دلار هزینه کرده بود. در مقابل در سال 2016، هر دو نامزد انتخاباتی، ترامپ و هیلاری کلینتون، بهطور مشترک 81 میلیون دلار هزینه صرف تبلیغات در فیسبوک کردند
. طی بررسیهای انجامشده، فقط در طی دو روز پس از مناظره نهایی ریاست جمهوری در 22 اکتبر سال 2020، گزارشها نشان داد که مبارزات انتخاباتی بایدن نزدیک به 2.7 میلیون دلار و مبارزات انتخاباتی ترامپ حدود 1.4 میلیون دلار هزینه داشته است
. تبلیغات در فضای مجازی به مبارزان سیاسی این امکان را میدهد تا فردی را مشخصاً هدف قرار داده و پیامهایی را بنویسند که مستقیماً با آن مخاطب خاص صحبت کنند.
ردیاب مبارزات انتخاباتی 2020 شرکت
Bully Pulpit Interactive، تجزیه و تحلیل جالبی از جامعه هدف دو نامزد ارائه داده است که نشان میدهد هر نامزد در تبلیغات خود در شبکههای اجتماعی، چه نوع رأیدهندهای را هدف قرار داده است
. با ارزیابی آگهیهای تبلیغاتی از 26 سپتامبر تا 17 اکتبر سال 2020، این ردیاب نشان داد که بایدن حدود 59.4 درصد مردان و در حدود 39.8 درصد زنان را هدف تبلیغات خود قرار داده است
. همچنین بایدن رأیدهندگان 44 ساله و کمتر را مدنظر قرار داده بود. در مقابل ترامپ به میزان 49.8 درصد مردان و 49.4 درصد زنان و بیشتر افراد بین 45 تا 64 ساله را مورد هدف قرار داده بود.
کارن نورث
[4]، استاد رسانههای دیجیتال
USC Annenberg، گفت: " در دنیای دیجیتال هیچکس از تمرکز بیشتر روی تبلیغات دیجیتال تعجب نمیکند." "برخلاف رسانههای سنتی، رسانههای اجتماعی به شما این امکان را میدهد تا مخاطبان را مستقیماً هدف قرار دهید. تغییر واقعی و بزرگ رسانههای اجتماعی در مقابل رسانههای سنتی این است که استفاده از این رسانهها، باعث میشود احساس کنیم که با افراد بهصورت شخصی در ارتباط هستیم."
تبلیغات در شبکههای اجتماعی به داوطلبان این امکان را میدهد تا بدانند دقیقاً به چه نوع رأیدهندهای دست مییابند و در راستای منافع خود، پیامهای خاصی را طراحی کرده و با استفاده از آن، خط مشی خود را به رأیدهندگان منتقل نمایند و آنها را را برای رأی دادن متقاعد کنند.
متأسفانه مردم در خصوص اینکه در معرض نشر اخبار نادرست، چقدر آسیبپذیر هستند، دانش کمی دارند. آنچه مشخص است این است که رأیدهندگان باید بهطور مستقل درباره موضوعات و نامزدها تحقیق کنند. بنابراین افراد باید بهجای اعتماد کامل به محتوای موجود در رسانههای اجتماعی، برای دریافت اطلاعات در مورد نامزدی که میخواهند به او رأی بدهند و نامزدی که با او مخالف هستند، شخصاً اطلاعات کسب کنند.
بهاره احمدینژاد (کارشناس ارشد مدیریت دانشگاه آزاد قزوین)
تهیه شده در گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی
برگرفته از: