واتساپ سیاستهای جدید و بحث برانگیز حریم خصوصی را دوباره معرفی خواهد کرد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازی، واتساپ برنامه دارد تا سیاستهای بهروزرسانیشده حریم خصوصی را که واکنش گستردهای علیه این برنامه پیامرسان متعلق به فیسبوک داشته است، دوباره معرفی کند. شرکت واتساپ بیان کرد که کاربران را درباره سیاستهای جدید حریم خصوصی «طی هفتههای آتی» باخبر خواهد کرد و قبل از الزام کاربران به اعلام موافقت با قوانین جدید، اطلاعات بیشتری در مورد تغییرات در اختیار آنها قرار خواهد داد.
واتساپ در یک پست وبلاگی مینویسد:
«در طی هفتههای آتی اطلاعیهای را در واتساپ نمایش خواهیم داد که اطلاعات بیشتری را برای مطالعه مردم فراهم کند. ما سعی کردیم اطلاعات بیشتری را برای پاسخگویی به دغدغههایی که به گوشمان میرسد، اضافه کنیم. در نهایت، ما به مردم یادآوری خواهیم کرد که به منظور ادامهی استفاده از واتساپ، این به موارد بهروز شده را بررسی و تأیید کنند.»
سیاستهای حریم خصوصی همان مواردی هستند که شرکت واتساپ در ماه ژانویه منتشر کرد که عرضهی آن به واسطهی واکنشهای فزاینده مردم به تأخیر افتاد. هرچند یکی از سخنگویان واتساپ تأیید کرده است که کاربران نهایتاً موظف خواهند بود که تا 15ام ماه مه - زمانی که تأثیر قوانین جدید مشخص میشود - با قوانین جدید موافقت کنند.
سیاستهای بهروزرسانیشده حریم خصوصی، ذهن کاربران را به فشار اخیر فیسبوک در این خصوص به منظور مقاصد تجاری خود معطوف میکند. برای واتساپ این به معنی گسترش ابزارهای پیامرسانی کسب و کاری و افزودن ویژگیهای جدید خرید درون برنامه است. قوانین جدید، نقش فیسبوک را در فعالسازی این برهمکنشها بهصورت آشکارتری بررسی میکند. همانطور که روزنامه نیویورک تایمز ماه گذشته اشاره کرد، این عمل میتواند منجر به برهمکنشهایی با کسب و کارها در واتساپ شود که برروی تبلیغاتی که کاربران در فیسبوک مشاهده میکنند، اثر بگذارد.
اما این حقیقت که واتساپ کاربرانش را با تغییرات ناگهانی بدون هشدار غافلگیر و بدگمانی عمومی نسبت به فیسبوک ایجاد کرد، دستورالعملی بینقص برای اطلاعات غلط و سردرگمی گسترده از آب در آمد. بسیاری از کاربران این بهروزرسانی را به عنوان اِعمال زور واتساپ بر کاربران به منظور به اشتراک گذاشتن اطلاعات بیشتر با فیسبوک بدون امکان انصراف دادن تفسیر کردند. هرچند باید بار دیگر متذکر شد - که همانطور که روزنامه تایمز در ماه ژانویه اشاره کرد- حقیقت این است که فیسبوک از قبل، توانایی جمعآوری بسیاری از اطلاعات را از طریق کارهایی که مردم در واتساپ انجام میدهند، داشته است.
این که این پیامرسان با سیاستهای جدید حریم خصوصی میتواند خسارتی را که تاکنون وارد شده جبران کند، خیلی واضح نیست. این واقعه منجر به افزایش تمایل کاربران به برنامههای پیامرسان جایگزین مثل سیگنال و تلگرام شد. واتساپ در پست وبلاگ خود در روز پنجشنبه، با اشاره به تمایل تجدیدشدهی کاربران به شرکتهای خدماترسان رقیب، بیان کرد:
«ما درک میکنیم که احتمال دارد برخی افراد برنامههای دیگری را بررسی کنند.»
وی سپس در لفافه بیان کرد که این خدمات ممکن است کمتر از واتساپ «قابل اعتماد و امن» باشند.
این شرکت در راستای توجیه در اختیار داشتن اطلاعات کاربران توسط خود اظهارکرد:
«برنامههای دیگر مدعی هستند که بهترند؛ چراکه آنها حتی نسبت به واتساپ اطلاعات کمتری دربارهی کاربران دارند. ما معتقدیم که مردم به دنبال برنامهای هستند که هم امن و هم قابل اعتماد باشد؛ حتی اگر این امر نیازمند این باشد که واتساپ دادههای محدودی از کاربران داشته باشد.»
تهیهکننده: پدرام اسماعیلی (مترجم متون خبری حوزه فضای مجازی)
تهیه شده در گروه مطالعات اخلاقی پژوهشگاه فضای مجازی
لینک منبع